13.10.11

Indisk rotfruktscurry 4 port.

Nu på hösten är rotfrukterna billiga, och då brukar jag passa på att äta lite mer av dem.

Denna curry är god och framförallt mättande.

1 gul lök
½ röd chilifrukt ( jag brukar ta mer, så om du gillar chili så ta i lite till )
300g rotselleri
300g kålrot
3 morötter
2 palsternackor
2 msk finhackad ingefära, ca 8 cm
1 ½ tsk curry
1 tsk spiskummin
1 burk krossade tomater
5 dl vatten
3 msk grönsaksfond
1 dl torkade linser ( gula eller röda brukar jag ta )
1 burk färdigkokta kidneybönor ( eller annan sort som jag har hemma )
½ kruka koriander
1 lime
1½ dl matlagningsjoghurt
smör
salt och peppar

Skala alla grönsaker och  hacka lök, chili , tärna rotselleri, kålrot, morötter, palsernackor. Skala och finhacka ingefäran. Fräs lök, ingefära, chili, curry och spiskummin i 2 msk smör. Tillsätt krossade tomater, vatten, fond och alla rotfrukter. Låt koka under lock 20 minuter eller tills rotfrukterna har mjuknat. Tillsätt linserna och eventuellt mer vätska och låt linserna koka under locka ca 10 minuter. Tillsätt bönorna de sista 5 minuterna. Krydda med salt och peppar. Servera med färsk koriander, limeklyftor och joghurt. Som tillbehör kan man ha ris, pasta eller couscous. Jag brukar doppa ett gott surdegsbröd till bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar